Savaş ŞAHİN

SEO ve Dijital Pazarlama

Fotoğraf çekmenin teknik bilgileri

Bir kaynaktan bulduğum içerik şu şekildedir.

Fotografciliga yeni baslayanlar veya bilgilerini tazelemek/ilerletmek icin teknik temel bilgileri okumalari faydali olur. Burada mümkün oldugu kadar kisa ve net bir sekilde temel tekinik bilgilerini aktarmak istiyorum.

Iyi bir fotograf cekmek icin teknik bilgimiz saglam olmasi gerekir, sade tesadüfe veya kamaranin otomatik ayarlarina güvenerek hareket edersek fotograflarda ona göre olur. Genel olarak hep otomatik ayarlarla ceksekte kameramizi anlamakda herzaman fayda var.

Su konularla baslamak istiyorum:

ISO – Zaman – Diyafram, “3 Kardesler”

ISO = International Standart Organisation

Simdi bunun fotografcilikla ne alakasi var diyeceksiniz, bu organisasyon herseyi standartlastirma cabasinda buda film hassaliginida tabiki kapsiyor.
Eskiden ASA veya DIN olarak yazilan film hassaligini ISO standartlastirdi/birlestirdi.

Filmlerin üstünde ISO100, ISO 200…. gibi yazar buda rakamin nekadar yüksek olursa filmin okadar isiga karsi hassaligini belirtir.
ISO100-400 kadar filmler genel olarak aydinlik ve karanlik olamayan cekimler icin kullanilir.
Daha cok hassas filmler mesela ISO1600 gece cekimleri veya genel olarak az isikli cekimler icin kullanilir.

ISO digicamlerdede devam kullaniliyor, film olmasada kullanicilar icin alisilmis sistemde devam ettiriliyor.

Zamanlama – Perde hizi

Fotograf cekimlerinde zamanlama cok önemli bir temel konulardan birisi daha olarak gözden cikarmamakta yara vardir.
Zamanlama demek, kameranin filmin veya sensorun üstüne vuran isigin nekadar zaman vurmasi.
Genel olarak zamanlama mesela 1/250s olarak yazilir, yani 1 saniyeyi 250 böldükmü zaman olarak cikar.
1/X = 1 saniyeyi X bölecegiz

X nekadar büyük olursa okadar kisa zaman perde acik olur ve okadar kisa zaman filme/sensöre isik vurur.

Hizli ve hareketli durumlarda X nekadar büyük olursa yani nekadar kisa zamanlama olursa okadar o ani dondurmus olarak gösterir.
Haretsiz mesela stüdyo cekimlerinde bir ürün vs. fotograf cekerken bunlarin hareket etmedigi icin “uzun” zamanlama kullanilsada zarari yoktur.
Insan fotografi cekerken mesela kücük cocuk gibi hic oldugu yerde durmayan, bizimki öyle :-), zamanlamayi mümkün oldugu kadar kisa tutmakta fayda var, yoksa ckim aninda cocuk hareket yaptigi icin fotografda net cikmaz.

Kamerayi elimizde tuttugumuz cekimlerde zamanlamayi yine kisa tutmakta fayda var, cünki herkezin eli titre ve cok kücükde olsa fark etmedigimiz bir titreme bile fotografin kullanilmaz hale gelemsini saglar.
Normal bir kompakt digicam ile tabiki kullanicinin titremesine bagli 1/50 gibi zamanlamadan uzun zamanli elden cekimler tavsiye etmem. Bu kamera ve odak uzakligina bagli tabiki.
Kulak küpesi olarak en az 1/50 aklinizda kalsin cogu durumlar icin yeterlidir.

Diyafram, F-Stop

Diyafram cok fazla teknige dalamdan kisacasi kameranin lensinin icinde bir tür “isik azaltma” ve “derin netligi ayarlama” mekanizmasidir.
Bütün kameralarin önündeki merceklerden olusan lenslerin ayni filmin isik hassaligi gibi standart bir büyüklügü vardir, yani lensin nekadar cok isik gecirdigini belirten bir rakam.
Bu rakam mesela F2.8 veya F2,8 olarak belirtilir. Nekadar kücük olursa okadar cok isik gecirdigi anlamdadir.
Bütün kameralarda bu rakam standartlastirilmis oldugu icin biribiri ile karsilastirilabilir.

F siralamasi söyle:
1 – 1,4 – 2 – 2,8 – 4 – 5,6 – 8 – 11 – 16 – 22 – 32 – 45

Her “stop”da isigin yarisini gecirir anlaminda. Yani F4 F2.8e bakarak yarisi kadar isik gecirir.
F1.4 ise 2.8den 4 kere daha cok isik gecirir.
Digicamlerde bazi ara stoplar vardir mesela F3.8 gibi bunu kolay hesaplamak icin 4 olarak görebiliriniz/hesaplayabilirsinz.

Kompakt digicamlerde F2.8den “güclü” lens kullanilmiyor, nicin kameranda bu stoplar cikmiyor diye sasirmayin yani.

Üff, iyi güzel diyeceksiniz ama bunlarin simdi birbirleriyle ne baglantisi var?

Söyle kemdimiz bir deneme yapabiliriz:

Kameranizi “M” yani “manuel” ayara cektinizmi sunu deneyebilirsiniz:
Örnek olarak sunlari ayarlayin:

ISO 100
F8
1/100

Bu ayarlarda cektik ve fotograf karanlik cikti ne yapabiliriz?

1. ISOyu yükseltebiliriz mesela ISO 200
ISOyu yükselttikmi yani sensorün isik hassasligini yükseltince malesef fotografta renkli pirgiller artiyor, hele kompakt digicamlerde bu daha cabuk fotografi nerdeyse kullanilmaz hale getiriyor.
Bir deneyin ISO 800 ve ISO 100 ayari ile ayni sahneyi fotograf cekin ve karsilastirin.

2. Diyaframi büyültürüz yani F8 den mesela F5.6
Diyaframi büyülttükmü, dikkat: sayi kücüldümü diyafram büyümüs oluyor, derin netligi degistirmiz oluyoruz. Mesela bir portre cekiyorsunuz, arkasindaki önemsiz alani “bulanik” cikmasini istersek diyafran büyük (rakam kücük) olamasi gerek.
Bir mazara cekiminde herseyin mümkün oldugu kadar net cikmasi icin diyaframi kücültmeliyiz (rakam büyüyor).
Bunuda denemenizi tavsiye ederim, birtane F4 ve birtanede F8 ile ayni cismi fotograf cekin ve karsilastirin.

3. Zamanlamayi uzatiriz yani 1/100den 1/50
Zamanlamayi uzatirsak tabiki hareket eden cisimler ve kipirdayan cocuklar net cikmayabilir.

ISOyu 100 den 200 cektikmi, ye F8 den F5.6ya veya 1/100 den 1/50 ayarlamamiz lazim, yoksa ayni isik kosullari altinda fazala aydinlik bir fotograf cikar.
Yani birisini bir derece degistirdikmi illa öteki ikisinden biriside ona göre degismesi gerekir, yoksa ye karanlik yede fazla aydinlik cikar.

DROP A COMMENT

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir